top of page

Montessori: Svoboda s odpovědností

​Hlavní myšlenkou Montessori pedagogiky je umožnit dětem objevovat svět vlastním tempem a přirozeným způsobem, díky čemuž získávají hlubší porozumění a dlouhodobou chuť učit se. Děti pracují s promyšlenými pomůckami, které rozvíjejí smyslové vnímání, logické myšlení i praktické dovednosti. Učitel (průvodce) přitom vstupuje do procesu jemně – ukazuje cestu, sleduje pokroky a poskytuje podporu. Důraz se klade na samostatnost, vnitřní motivaci a respekt k dítěti jako jedinečné osobnosti. To vše přináší radost z učení, zdravé sebevědomí a touhu zkoumat svět dál.

Marie Montessori zdůrazňovala, že dítě je schopné samostatnosti od útlého věku, pokud mu dospělí nabídnou správné, podnětné prostředí. Věřila, že když dítěti umožníme svobodně si vybrat aktivitu nebo pomůcku, zároveň v něm posilujeme pocit odpovědnosti za vlastní rozhodnutí. Dítě se tak přirozeně učí vnímat, že svoboda jde ruku v ruce s řádem a jasnými hranicemi – a tedy i s vědomím důsledků. Pokud si však dítě nedokáže činnost vybrat, není ponecháno "napospas", průvodce jej navede.

Co se dítě naučí

Děti si osvojí všechny potřebné vědomosti a znalosti, často i ve větší hloubce, než vyžadují základní vzdělávací standardy.

Zároveň rozvíjejí širší spektrum dovedností:

Plánování

Time management

 Rozhodování

 

Učíme děti pracovat s časem a plánovat si svůj den.

V Montessori třídách neexistuje zvonění ani neustálé přerušování. Děti mají možnost ponořit se do práce, dokončit úkol a postupně se učí, jak si efektivně zorganizovat svůj čas.

Kreativita

Řešení problémů

 

 Svoboda volby a práce s různorodými pomůckami podporuje tvořivé myšlení, experimentování a hledání nových cest. 

Samostatnost

Učí se samostatnosti, ale nejsou na to samy. Montessori učitel (průvodce) je tu proto, aby je vedl, podporoval a dával jim zpětnou vazbu. Dítě se učí pracovat samostatně, ale vždy má možnost se poradit a hledat řešení společně s ostatními.

Silné stránky

Každé dítě poznává samo sebe. Učí se, co ho baví, co mu jde, jak zvládá překážky. Není vedeno slepě pokyny dospělého, ale objevuje svůj vlastní potenciál.

Vnitřní motivace

Reflexe a učení z chyb

 

Děti se učí proto, že je to baví a přináší jim radost z objevování, ne kvůli vnější odměně nebo strachu z neúspěchu.

Uvědomuje si vlastní pokroky i překážky a postupně se učí přijímat chyby jako přirozenou součást procesu učení.

Praktický život ve školce

Propojení teorie a praxe

 

"Pomoz mi, abych to dokázal sám" je základní větou v každé montessori mateřské škole - což se děti učí skrze praktické činnosti, budují si tak sebedůvěru ve vlastní činnosti.

Praktické činnosti ve škole (např. práce s přírodními materiály nebo péče o školní prostředí) ukotvují poznatky v reálném životě.

Respekt a pravidla

Děti znají pravidla a mají jasné hranice. Svoboda neznamená chaos. Naopak – děti se učí fungovat v prostředí, kde vědí, co mohou a nemohou dělat a postupně přebírají zodpovědnost za svá rozhodnutí. Respektují nejen hranice třídy jako celku ale i spolužáků. Chápou, že každý je jiný.

Spolupráce 

Sebedůvěra

 

 Díky různému věku ve třídě mají děti příležitost pomáhat si navzájem. Starší pomáhají mladším a učí se tak novým způsobům komunikace, trpělivosti a posilují sebedůvěru ve své schopnosti. Pro mladší děti jsou pak ti starší přirozenými vzory, od kterých se nápodobou učí řešit konflikty, starat se  o prostředí či pracovat s pomůckami.

bottom of page