
„Montessori škola, kde opravdovost, růst a partnerství tvoří základ vzdělávání.“
Základní škola - jak to u nás funguje
Učíme ve 3 trojročích - dle zásad pedagogiky Marie Montessori.
Montessori v prvním trojročí (1.- 3.třída)
🔹 Objevování světa skrze příběhy a experimenty – děti přecházejí od konkrétních pomůcek k přemýšlení o abstraktních pojmech.
🔹 Důraz na spolupráci – děti pracují ve skupinách, učí se komunikovat a pomáhat si.
🔹 Rozvoj samostatnosti – začínají si plánovat práci na celý den a postupně přebírají odpovědnost za své učení.
🔹 Velká pětka Montessori příběhů – učí se o vesmíru, přírodních zákonech, matematice a historii prostřednictvím fascinujících vyprávění.
💡 Děti v tomto věku chtějí vědět, jak svět funguje, a Montessori jim dává prostor hledat odpovědi na jejich vlastní otázky.
"V I. trojročí poznáváme svět skrze pokusy, příběhy, tvořivé aktivity, výlety. Žáci se učí plánovat si čas, přejímat zodpovědnost sami za sebe. Najdou si, co je baví a mají možnost se v tom posouvat za hranici "standartního" učiva. Našim cílem je dále podporovat přirozenou zvídavost, posouvat ji dále a otevírat nové obzory."
průvodkyně I. trojročí



Montessori ve třetím trojročí (7.- 9. třída)
🔹 Sebepoznání a hledání vlastní cesty – mladí lidé se učí, v čem jsou dobří, co je baví, jaké mají silné a slabé stránky a pracovat s nimi.
🔹 Práce v komunitě – vedou školní kavárnu, plánují výlety, organizují vlastní projekty.
🔹 Odpovědnost za své činy – učí se pracovat s financemi, hospodařit, plánovat svůj čas.
🔹 Propojení s reálným životem – zkoumají svět kolem sebe nejen teoreticky, ale i prakticky (např. stáže, exkurze, dobrovolnické projekty).
💡 Toto období je o hledání identity, nezávislosti a osobního směru. Děti se připravují na další kroky ve vzdělávání a životě.
Montessori ve druhém trojročí (4.- 6. třída)
🔹 Prohlubování kritického myšlení – děti se učí vyhodnocovat informace, pracovat s texty, plánovat si dlouhodobé projekty.
🔹 Práce na složitějších úkolech – přecházejí od základních dovedností k pokročilejším výpočtům, psaní vlastních textů a analýze dat.
🔹 Rozvoj odpovědnosti za své vzdělávání – učí se sami si řídit čas, stanovovat si cíle a dokončovat úkoly bez neustálého vedení dospělých.
🔹 Propojení s reálným světem – učí se nejen „učivo“, ale i praktické dovednosti, například jak hospodařit s penězi nebo plánovat skupinový projekt.
💡 Děti v tomto věku potřebují výzvy, praktické učení a hlubší pochopení souvislostí.
"Žáci mají možnost v rámci bezpečně nastavených hranic převzít zodpovědnost sami za sebe. Zjišťují, jaké je jejich místo v kolektivu. Díky zapojení do projektů mají možnost si vyzkoušet různé role a “přičichnout” k některým profesím. Každý den si sahají na své silné i slabé stránky. Na těch silných mohou stavět, se slabými se učí pracovat a kultivovat je. Naším cílem je pomoci žákům učit se poznávat sami sebe a orientovat se v tom, kým by v životě chtěli být. Samozřejmostí je pomoc s přípravou na přijímací řízení na střední školy."
průvodkyně III. trojročí