top of page

Desatero resilience

Hranice odpovědnosti ve vztahu pedagog, rodič a dítě/žák

Výuka žáka a jeho pobyt ve škole představují prostor, ve kterém se potkávají tři strany – pedagog, dítě, rodiče. Každá z těchto stran má své pole odpovědnosti, které je v následujících větách zachyceno. To vše přiměřeně věku.

  • Pedagog umožňuje prožít žákům jak úspěch, tak i neúspěch s cílem zvyšování odolnosti a dovednosti unést i nepříjemné momenty ve výuce. Pomáhá žákům přiměřeně, nikoliv absolutně.  

  • Pedagog umožňuje žákovi nést následky jeho aktivity. Pozitivní i negativní. Učí jej, že jeho výsledky přicházejí po jeho úsilí. To je nutné pro posilování odolnosti a samostatnosti žáka. 

  • Pedagog neodpovídá za přístup dítěte k učení a kázni, který je ovlivněn intelektovou nedostačivostí, emoční nezralostí, nedostatky žáka v pracovních návycích pro daný věk adekvátních, neschopností se ukáznit a poruchami chování. 

  • Pedagog s využitím své odborné kompetence usiluje o snížení případných handicapů žáka v přístupu k učení, ale neodpovídá za to, jak dítě jeho intervenci vytěží.  

  • I přes veškerou odbornou a lidskou snahu se stává, že žák nereaguje přiměřeným zlepšením. V takovém případě pedagog kontaktuje rodiče a informuje je včas o handicapu jejich dítěte v připravenosti zvládat výuku. Doporučuje možné postupy. S přihlédnutím k rozvoji samostatnosti žáka, jeho odpovědnosti a jeho psychické odolnosti. 

  • Pedagog nezanedbává výuku celé třídy pro opakované řešení problematiky jednotlivých dětí nemajících odpovídající přístup k učení. 

  • Pedagog nepřebírá odpovědnost rodičů za připravenost žáka k výuce a dovednost respektovat kázeňské pokyny.  

Odpovědnost rodičů: 

  • Rodiče na základě informace podané školou o chování jejich dítěte odpovídají za uskutečnění výchovného působení a případných kroků vedoucích ke změně dané situace.  

  • Pokud rodič odmítá poskytnout dítěti oprávněnou péči a zároveň se situace ve škole nelepší, je škola oprávněna podat podnět na OSPOD – orgán sociálně-právní ochrany dětí – s dotazem, zda nedochází k zanedbávání povinné péče zákonných zástupců.

Odpovědnost pedagoga:

  • Pedagog odpovídá za obsah a formu výkladu, přiměřenou věku dítěte.  

  • Pedagog odpovídá za odbornou realizaci motivačních pobídek k učení a za realizaci kroků k udržení kázně ve třídě dětí. Vede děti k jejich odpovědnosti za vlastní výkon.  

Odpovědnost dítěte/žáka:

  • Dítě odpovídá za své chování a výkon          v učení.  

bottom of page