
„Montessori škola, kde opravdovost, růst a partnerství tvoří základ vzdělávání.“
Desatero resilience
Hranice odpovědnosti ve vztahu pedagog, rodič a dítě/žák
Výuka žáka a jeho pobyt ve škole představují prostor, ve kterém se potkávají tři strany – pedagog, dítě, rodiče. Každá z těchto stran má své pole odpovědnosti, které je v následujících větách zachyceno. To vše přiměřeně věku.

-
Pedagog umožňuje prožít žákům jak úspěch, tak i neúspěch s cílem zvyšování odolnosti a dovednosti unést i nepříjemné momenty ve výuce. Pomáhá žákům přiměřeně, nikoliv absolutně.
-
Pedagog umožňuje žákovi nést následky jeho aktivity. Pozitivní i negativní. Učí jej, že jeho výsledky přicházejí po jeho úsilí. To je nutné pro posilování odolnosti a samostatnosti žáka.
-
Pedagog neodpovídá za přístup dítěte k učení a kázni, který je ovlivněn intelektovou nedostačivostí, emoční nezralostí, nedostatky žáka v pracovních návycích pro daný věk adekvátních, neschopností se ukáznit a poruchami chování.
-
Pedagog s využitím své odborné kompetence usiluje o snížení případných handicapů žáka v přístupu k učení, ale neodpovídá za to, jak dítě jeho intervenci vytěží.
-
I přes veškerou odbornou a lidskou snahu se stává, že žák nereaguje přiměřeným zlepšením. V takovém případě pedagog kontaktuje rodiče a informuje je včas o handicapu jejich dítěte v připravenosti zvládat výuku. Doporučuje možné postupy. S přihlédnutím k rozvoji samostatnosti žáka, jeho odpovědnosti a jeho psychické odolnosti.
-
Pedagog nezanedbává výuku celé třídy pro opakované řešení problematiky jednotlivých dětí nemajících odpovídající přístup k učení.
-
Pedagog nepřebírá odpovědnost rodičů za připravenost žáka k výuce a dovednost respektovat kázeňské pokyny.

Odpovědnost rodičů:
-
Rodiče na základě informace podané školou o chování jejich dítěte odpovídají za uskutečnění výchovného působení a případných kroků vedoucích ke změně dané situace.
-
Pokud rodič odmítá poskytnout dítěti oprávněnou péči a zároveň se situace ve škole nelepší, je škola oprávněna podat podnět na OSPOD – orgán sociálně-právní ochrany dětí – s dotazem, zda nedochází k zanedbávání povinné péče zákonných zástupců.
Odpovědnost pedagoga:
-
Pedagog odpovídá za obsah a formu výkladu, přiměřenou věku dítěte.
-
Pedagog odpovídá za odbornou realizaci motivačních pobídek k učení a za realizaci kroků k udržení kázně ve třídě dětí. Vede děti k jejich odpovědnosti za vlastní výkon.
Odpovědnost dítěte/žáka:
-
Dítě odpovídá za své chování a výkon v učení.
